17. 04. 2023.

E-naručivanje i online promjena prebivališta: Ovi IT stručnjaci otkrili su nam na čemu su sve do danas radili

Usluge javnih službi obožavamo odgađati, kritizirati i zamišljati kako bi sve bile jednostavnije da su digitalizirane i dostupne online. Istovremeno, dobar dio njih takvu je transformaciju doživio još davnih dana, a posebno jak val zahvatio ih je tijekom epidemije.  Štoviše, svaka druga osoba u Hrvatskoj već ih koristi, prema posljednjem izvještaju Europske komisije.

Članak u cijelosti prenesen s www.telegram.hr/

Činjenica je da danas možete zatražiti zdravstvenu uputnicu, promjenu prebivališta ili ispis iz zemljišnih knjiga, pratiti izradu elaborata, izraditi simulaciju kretanja imovine, ugovoriti police osiguranja, prijaviti komunalni ili prometni problem, sve to online.

Vodeći na tržištu

Stoga, odlučili smo potražiti ljude koji su na tim rješenjima radili i vidjeti što je zapravo sve odrađeno do danas, a na čemu trenutno rade.

Razgovarali smo s Danijelom, Jarmilom, Daliborom, Markom i Vedranom, petero IT stručnjaka i konzultanata, ujedno izvršnih direktora i voditelja ključnih sektora IN2 grupe.

Upravo ova hrvatska IT tvrtka stoji iza većine rješenja kojima danas preskačemo redove i dobivamo važne dokumente putem maila, a naši su nam sugovornici otkrili svoje najveće projekte i klijente te da je jedna od ključnih digitalnih revolucija u našem zdravstvu bila već 1996. godine.

Više od 20 godina karijere u IT-ju

Najveći je Sektor zdravstva i javne uprave koji se sastoji od tri tvrtke – IN2 Zagreb, MCS Grupa i IN2 Skopje, a od početka prošle godine funkciju izvršnog direktora obnaša informatičar Danijel Budaković.

“Trenutno imamo veliku bazu korisnika koji svakodnevno koriste naše sustave u 47 bolnica, 40 domova zdravlja, 70 poliklinika, 150 laboratorija, 1300 ordinacija opće prakse, 200 pedijatrijskih ordinacija, 170 ginekoloških ordinacija, 700 dentalnih ordinacija i preko 500 specijalističkih ordinacija”, govori Budaković koji u IN2 grupi radi više od 20 godina.

Digitalizacija kliničkih centara

Iz ovog opsežnog portfelja projekata u sedam zemalja svijeta, teško je izdvojiti samo jedan poseban. No, najznačajniji im je napravljen, vjerovali ili ne, 1996. godine. Riječ je o prvoj implementaciji Bolničkog informacijskog sustava u Općoj bolnici Pula.

Stvorio je, naime, temelje za digitalizaciju kliničkih bolničkih centara koja je uslijedila desetljećima kasnije.

“Nakon toga je 2009. godine implementiran sustav u Klinički bolnički centar Rijeka s kompletno digitaliziranim bolničkim procesima. Za najvećih pet kliničkih bolničkih centara u Hrvatskoj trebalo je više od 10 godina. Danas sve državne zdravstvene ustanove, 2 kliničke bolnice i 1 klinika, koriste sustave IN2 grupe”, ponosno će izvršni direktor Sektora zdravstva i javne uprave koji broji više od 220 stručnjaka.

Naručivanje se preselilo online

Nakon što su uspješno proveli ove ogromne projekte, fokusirali su se na nacionalnu razinu. Zato Budaković projekt eNaručivanje ističe kao jedan od najizazovnijih. Zanimalo nas je, naravno, zašto je toliko poseban i što je on promijenio u našim životima?

Gotovo svi smo u nekom trenutku života čekali satima u redu da dođemo do doktorice samo da bi dobili uputnicu koju smo nosili dalje kako bi se naručili na pretrage. Zahvaljujući eNaručivanju, takve stvari danas rješavamo putem jednog poziva ili e-maila.

“Sustav je implementiran u Hrvatskoj i Sloveniji, a nagrađen na svjetskoj razini. Naša arhitektura, koja je uključivala distribuirani kalendar narudžbi umjesto jednog velikog središnjeg sustava, pokazala je koliko je važno razmišljati drugačije i prilagođavati se specifičnostima svakog projekta”, kaže.

Novi projekt iDoktor

IN2 grupa je firma koja je uvijek bila ispred svojeg vremena, a dobar primjer koji to potkrjepljuje jest mobilni elektronički medicinski karton koji su uveli gotovo prije 10 godina. Također, uspješno su digitalizirali i druge aspekte zdravstva poput mobilnog pristupa sustavu za sestre i liječnike.

A kao odgovor na nove potrebe i trendove današnjice, nastao je njihov novi projekt – modul iDoktor koji je implementiran u dvije velike bolnice: KBC Split i OB Zadar. “Ideja za novi modul je nastala kao odgovor na prijedloge i zahtjeve liječnika koje smo prikupili u godišnjoj anketi s korisnicima”, objašnjava naš sugovornik.

Ovaj novi projekt pak doktorima omogućava razne alate – od lakšeg i bržeg unosa podatka do sistematičnije posloženih informacija o pacijentu. Budaković ističe kako je IN2 ostvario značajne projekte i u području javne uprave.

“To su projekti poput Sudskog registra, Kaznene evidencije, Hrvatskog integriranog pomorskog informacijskog sustava te sustava Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Dugi niz godina ih kontinuirano nadograđujemo”, kaže.

Pet tvrtki i više od 200 klijenata

Što se pak tiče Sektora gospodarstva, poslovnih i prostornih informacijskih sustava, on obuhvaća poslovanje pet tvrtki – IN2 Zagreb Sektor gospodarstva, IN2 Beograd, IGEA, Pardus i SVAM Plus.

Na njegovom čelu je izvršna direktorica Jarmila Pezo koja je ujedno i direktorica tvrtke IGEA. Njezin sektor surađuje s više od 200 klijenata u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji.

“Neki od najvećih su Državna geodetska uprava, Hrvatski operater prijenosnog sustava, Oktal Pharma, Hrvatski telekom, Ministarstvo pravosuđa, Zagrebačka banka, RASCO, Tekstilpromet, Državni hidrometeorološki zavod, Hrvatska lutrija, Narodne novine, Plinacro i Real Grupa”, nabraja.

Veća efikasnost i kvaliteta poslovanja

Ovaj sektor pokriva domenu poslovnih informacijskih sustava koji  služe za planiranje resursa nekog poduzeća i upravljanje poslovnim procesima – ERP rješenja. Primjerice, za tvrtku Namještaj MIMA su nedavno implementirali vlastiti funkcionalno unaprijeđen poslovni sustav naziva IN2 OPUS*ERP.

Također, budući da prate trendove na tržištu, integrirali su i IN2BPM sustav za digitalizaciju procesa, za digitalno odobravanje i potpisivanje dokumenata unutar tvrtke te automatizaciju i digitalizaciju zadataka. Implementiran je i sustav IN2HR koji je zadužen za upravljanje ljudskim potencijalima i obračun plaća.

Projekt je obuhvatio sve poslovne procese – od ugovaranja nabave, skladišnog poslovanja, veleprodaje, maloprodaje, reklamacija, financijskih, HR i knjigovodstvenih procesa pa do obračuna plaća.

Rješenje za najzahtjevnije probleme

Njihova rješenja i usluge pokrivaju domenu ERP poslovnih informacijskih sustava (IN2OPUS*ERP, OperaOpus, Microsoft Dynamics 365 Business Central, Oracle E-Business Suite, odnosno Fusion) za upravljanje poslovnim procesima u različitim vertikalama.

Bave se i različitim opcijama rješenja za maloprodaju, veleprodaju, distribuciju i proizvodnju pokrivamo sve zahtjeve korisnika. Njihove tvrtke digitaliziraju najzahtjevnije poslovne procese i stručna područja s rješenjima.

“To su, primjerice, geoinformacijski sustavi (GIS) za upravljanje zemljišnom administracijom, upravljanje imovinom i okolišnim podacima te informacijski sustavi za upravljanje dokumentima. Rješenjima za digitalizaciju poslovanja značajno unapređujemo procese obrade i ovjere dokumenata te olakšavamo našim klijentima upravljanje radnim zadacima i poslovnim procesima”, govori.

Nacionalno rješenje za geodetske elaborate

Naša sugovornica dodaje kako je u njezinom poslu najzanimljivije to što uvijek naleti na novi izazov i problem koji treba riješiti, a među najzahtjevnijim stvarima joj je raditi na velikim projektima uspostave rješenja prema specifičnim zahtjevima klijenta.

“Jedan takav primjer je izrada Sustava digitalnih geodetskih elaborata za Državnu geodetsku upravu. Naime, na temelju njihovih ideja i zahtjeva napravili smo sveobuhvatno nacionalno rješenje za standardiziranu izradu geodetskih elaborata te njihovu provedbu i kontrolu podataka kroz centralnu točku za sve katastarske urede”, objašnjava Pezo koja ima 20 godina iskustva u poslovima iz područja ICT tehnologije i geoinformatike.

Dodaje kako su ponosni što pridonose procesu digitalne transformacije u javnom i privatnom sektoru te što zajedničkim naporima s klijentima ažuriraju i poboljšavaju postojeće ili usvajaju nove procese, sve u cilju veće efikasnosti i kvalitete poslovanja.

“Najznačajniji doprinos u digitalnoj transformaciji naših klijenata je veliko iskustvo naših domenskih stručnjaka uz brzinu i kvalitetu kojom možemo riješiti izazove standardizacije poslovnih procesa i te razmjene informacija”, kaže.

Ekonomist u svijetu IT-ja

Da je u IT-ju uvijek interesantno, slaže se i ekonomist Dalibor Rakuša, direktor Razvoja poslovanja iz Sektora financija koji je u IT prešao nakon 20 godina rada u financijama i investicijama.

Glavna zvijezda njegovog sektora jest sustav INvest2 koji koristi velika većina mirovinske industrije u Sloveniji, Hrvatskoj i Sjevernoj Makedoniji. On pokriva cjelokupno poslovanje financijskih institucija koje obavljaju poslove upravljanja financijskim i investicijskim instrumentima.

“Našim klijentima omogućavamo da kompleksan skup imovine u fondu sagledaju na jednostavan način iz više različitih aspekata. Pritom mogu dobiti ključne informacije o izvedbi pojedinih instrumenata ili segmenata portfelja, a mogu i izraditi simulaciju kretanja imovine, ovisno o scenarijima koje oni sami postave u aplikaciji”, objašnjava.

Mogućnost digitalnog onboardinga

Također, softver Invest2 odgovara svim izazovima suvremenog upravljanja odnosom s klijentima poput digitalnog onboardinga.

“Pogotovo kada je u pitanju zadovoljenje vrlo zahtjevne regulative investicijskih fondova te brzo rastućim apetitima komercijalnih interesa naših klijenata u želji za čim lakšom akvizicijom novih svojih klijenata“, ističe Rakuša.

Transparentnost u poslovanju

Dr. sc. Marko Ignjatović, izvršni direktor Sektora lokalne uprave i specijaliziranih rješenja te predsjednik Uprave informatičke tvrtke Libusoft Cicom, posebice je ponosan na projekt Otvoreno.

“Riječ je o web platformi koja ljudima na jednom mjestu pruža 12 različitih servisa koji se odnose na informiranje građana i komunikaciju između njih te različitih službi jedinica lokalne samouprave u kojoj žive. Primjerice, uz pomoć Sustava informiranja građana, koji je dio platforme, može se pratiti status nekog predmeta i njegovog rješavanja”, govori.

Financijske kratice pak omogućavaju uvid u međusobna potraživanja lokalnih ili regionalnih uprava i njihovih partnera.

“Uz pomoć digitalnih obrazaca moguće je online podnijeti neki obrazac, iTransparentnost omogućava transparentan uvid u poslovanje uprave i trošenje novca proračunskih korisnika, a putem Otvorenog GIS-a, imate kartografski uvid u popunjenost grobnih mjesta”, objašnjava izvršni direktor sektora čiji su najveći klijenti gradovi, općine ili županije.

Štedi vrijeme građana

Prema svemu sudeći, platforma donosi brojne benefite za obje strane – i stanovnike, i lokalnu samoupravu.

“Svaki od servisa na određeni način olakšava rad gradskim službama, ubrzava i pojednostavljuje procese poslovanja, štedi vrijeme zaposlenika, jednako kao što štedi i vrijeme građana te pravnih subjekata koji na jednom mjestu imaju brojne dostupne podatke”, ističe Ignjatović.

Osim toga, jedna od najznačajnijih stvari koje su postigli jest implementacija integriranog sustava kod svih klijenata, što podrazumijeva da se određeni podatak unosi samo jednom, a pojavljuje u više aplikacija.

Kraći proces birokracije

Među novijim implementacijama možemo se osvrnuti na posljednju zakonsku odredbu. Naime, s 1. siječnjem ove godine na snagu je stupila nova Uredba o uredskom poslovanju koja državnu i javnu upravu obvezuje na to da odbace papire i digitaliziraju svoje poslovanje.

“Naši korisnici tako imaju sustav koji je povezan sa svim segmentima poslovanja i sadrži sve dijelove procesa od digitalnih zahtjeva, povlačenja podataka iz različitih registara, e-Potpisa, e-Pečata do potpunog digitalno arhiviranog dokumenta”, objašnjava.

Ljudi više ne moraju ići u MUP kako bi dobili potvrdu o prebivalištu, nego općina u kojoj se podnese zahtjev za odobrenje određene naknade, taj podatak sama može povući iz registra MUP-a.

Online prijave rupa na cesti

Također, Ignjatović je istaknuo projekt Gradsko oko s kojim su ubrzali rješavanje zahtjeva vezanih uz komunalne i prometne probleme u jednom hrvatskom gradu. Primjerice, građani su im prijavljivali kada primijete da je polomljena neka klupa u parku, da ne radi dio rasvjete u nekoj ulici, da imaju oštećenja na cesti i slično.

“Mi nismo željeli napraviti samo evidenciju takvih prijava, nego smo pripremili cijeli sustav koji je prihvaćao pritužbe, usmjeravao ih na mjerodavne osobe koje bi potom problem stavile u proces rješavanja. Cijela prijava se može odraditi putem mobilnog uređaja. Samo se preuzme aplikacija Gradsko oko i registrira se”, kaže.

Zatim se mobitelom snimi, primjerice, nepropisno odložen otpad i navede lokacija, a te se informacije proslijede administratoru sustava koji ih izravno šalje mjerodavnoj službi na rješavanje, u ovom slučaju komunalcu.

“Građani na kraju dobivaju povratnu informaciju o postupanju po svakoj prijavi, od početnog statusa do odobrenja rješenja. Isto se događa kada je u pitanju oštećenje na cesti. Samo što tada u cijelu priču ne uskače komunalac, nego tvrtka koja je zadužena za takve popravke”, navodi.

Automatizacija procesa

Razgovarali smo i s Vedranom Krevatinom, izvršnim direktorom Sektora osiguranja. On pak ističe kako se u svijetu osiguranja, između ostalog, pojavila potreba za automatizacijom procesa.

“Tvrtke počinju koristiti sofisticiranu robotsku automatizaciju procesa i tehnologije umjetne inteligencije kako bi pojednostavile svoje procese. Ova napredna tehnologija omogućuje osiguravajućim društvima brzu i točnu automatizaciju svakodnevnih zadataka, oslobađajući tako više vremena njihovim zaposlenicima da se usredotoče na složenije stvari”, kaže.

Sve se preselilo online

Osim toga, dodaje, osiguravajuća društva žele sustav u kojem će im na jednom mjestu biti integrirani razni procesi u lancu ugovaranja police za klijente – od, primjerice, procjene nekretnine do prodaje.

„Generalni problem je kako povezati u jednom sustavu sve informacije koje su potrebne za svakodnevni rad i zadovoljiti očekivanja korisnika. Korisnici ne žele čekati, popunjavati podatke koje su već više puta ispunili u prethodim formularima, dolaziti fizički u osiguravajuću kuću zbog fotografiranja njihovog auta, kada znaju da sve to danas može biti obavljeno online”, govori.

Svi podaci u fasciklu

Krevatin uz to ističe i probleme s kojima se suočavaju prodajni agenti poput nemogućnosti praćenja analitike u stvarnom vremenu i brzih promjena jer za to imaju pet do 10 različitih aplikacija.

“Nekad su sve te informacije bile na jednom mjestu – u fizičkom fasciklu. Možemo zaključiti da je iznimno važno u IT timu imati ljude koji su nekada radili u osiguravajućim društvima i sami poznaju izazove rada, kako bi mogli pomoći u osmišljavanju IT rješenja koja će pojednostaviti, a ne zakomplicirati cijelu stvar”, naglašava.

Implementiran u više osiguranja u Europi

Na tragu toga je nastao i projekt njegovog sektora nazvan INsurance2Digital koji rješava problem povezivanja svih procesa, sudionika i informacija. Riječ je o digitalnoj platformi koja je vrlo intuitivna za korištenje, a sadrži bogati skup sučelja za jednostavnu integraciju s drugim IT sustavima.

“Fleksibilnost sustava osigurava primjenjivost u različitim poslovnim djelatnostima, od online prodaje, upravljanja dokumentima, generiranja izvješća, interaktivne suradnje nekoliko tisuća korisnika i mnogih drugih. U potpunosti je prilagođen specifičnim potrebama industrije i do sada je uspješno implementiran u više osiguravajućih kuća u Europi”, zaključuje.


Naše web stranice koriste kolačiće kako bismo vam omogućili najbolje korisničko iskustvo. Za više detalja pročitajte naša Pravila privatnosti. Pregledavanjem web stranice slažete se s uvjetima korištenja.